ШМО вчителів суспільно-гуманітарного циклу

                                                                     Рокитянська ЗОШ І-ПІ ступенів
учитель іноземної мови
  Борблик Н.В.

Час зобов'язує педагога шукати такі форми проведення уроку, які
захопили б принесли радість і задоволення.
Ян Коменський вважав інтерес основою навчання,      оригінальна форма
пізнання допомагає уникнути одноманітності, шаблонності, сприяє ширшому
застосуванню ефективних методів та прийомів засвоєння учнями нових знань та формування в них творчих здібностей.
Інноваційні технології, яким зараз приділяють багато уваги, покликані
допомогти учням засвоїти матеріал в повному обсязі. Такими інноваційними
технологіями, на сучасному етапі, є інтерактивні методи навчання та особисгісно-орієнтований підхід до навчання.                                            
Багато вчителів уже відкрили для себе переваги інтерактивних методів, які допомагають створити атмосферу творчої невимушеності й допомагають кожній дитині виявити свої можливості.
Інтерактивні методи навчання - це робота в малих групах, робота в парах,
мозковий штурм, розв'язання проблем, симуляційні ігри (симуляції), займи
особисту позицію, метод ПРЕС, мікрофон, розігрування ситуації за ролями, аналіз ситуації, дискусія, коло ідей та ін. Зупинюсь на деяких з них (їх я застосовую на уроках).

Метод “М і к р о ф о н" дає змогу кожному сказати щось швидко, по
черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.     
Уявіть, що у вас в руках мікрофон і саме вам потрібно висловити думку.
Тому інші учні не можуть говорити, кричати з місця, оскільки право говорити має тільки той, у якого "символічний" мікрофон.             
                    
Розігрування ситуації за ролями.
Мета розігрування ситуації за ролями - визначити ставлення до конкретної ситуації або проблеми, набути досвіду шляхом гри.
Рольова гра імітує реальність призначення ролей, які     дісталися. Ви
можете розігрувати свої ситуації, в яких ви вже побували. Вона допомагає
навчитися через досвід та почуття.
В ході рольової гри учасники "розігрують у ролях" певну проблему або
ситуацію.

Робота в малих групах.
Робота в малих групах дозволяє учням набути навичок, необхідних для
спілкування та співпраці. Вона стимулює роботу в команді. Ідеї, вироблені в
групі, допомагають учасникам бути корисними одне одному. Висловлювання
думок допомагає їм відчути особисті можливості та зміцнити їх.
Учитель об'єднує учнів у малі групи, розподіляє завдання між групами. Вони мають за 3-10 хвилин виконати це завдання та представити результати.
Робота в малих групах дає змогу заощадити час уроку, бо зникає потреба
вислухувати кожну людину у великій групі.
Особистісно-орієнтоване навчання, на думку І.Д. Беха, передбачає мету
формування і розвитку в дитині особистісних цінностей.
Навчально-педагогічна ситуація — не цілеспрямовано створена викладачем ситуація, метою якої є залучення учнів до вирішення певних навчальних та життєвих проблем, що досягаються шляхом обміну думками, ідеями, пропозиціями. Навчально-педагогічна ситуація створюється учителем для засвоєння певного навчального матеріалу та провокування учнів до висловлення своїх думок, виявлення уподобань, оцінювання дій та ставлень до інших людей, предметів навколишнього світу та до самих себе.
Для досягнення необхідних ситуацій та формування комунікативних умінь при засвоєнні іноземної мови заняття мають проводитись в умовах позитивного емоційного фону, створювати який покликані ситуації успіху.
Створення ситуацій успіху покликане сприяти усуненню перешкод на шляху кожного учня до оволодіння іноземною мовою та зростанню його впевненості в собі, подоланню сором'язливості, вагань, побоювання зробити помилку та викликати насмішку однокласників.
У самому курсі іноземної мови закладено розвиток діалогічного мовлення як один із засобів практичного оволодіння мовою. Розігруючи навчальні діалоги, учитель ненав'язливе формує культуру спілкування учнів між собою та з викладачами,  а культура спілкування допомагає учасникам діалогу визнати самих себе, з'ясувати свої характерні риси, відчути себе рівноправним членом певної групи. У діалозі виявляється ставлення людини до оточуючих, до обговорюваної проблеми, до процесу навчання, до самої себе.
Педагог, який працює в особистісно-орієнтованому режимі, повинен
враховувати різні типи та рівні засвоєння учнями матеріалу, що вивчається та
орієнтуватися більше на процес, ніж на результат навчання. Діалог, спільний

пошук рішень та їх осмислення набагато важливіші для розвитку особистості, ніж готова відповідь. Толерантність, бажання зрозуміти учня, оцінити і прийняти його думку ставлять педагога в позицію співробітництва, що сприяє вищій результативності навчання.


Методичні  прийоми викладання англійської мови в початковій школі

вчителькою іноземної мови  Борблик Н.В. 
 Урок іноземної мови в початковій школі як основна організаційна одиниця навчального процесу є його частиною і водночас самостійною, цілісною ланкою. До нього ставляться ті ж загальнодидактичні й методичні вимоги, що й до всього навчального процесу. 
Щоб визначити методичне забезпечення уроку його структурні компоненти, треба насамперед виділити для кожного головне завдання, пам'ятати, що багатопредметність змісту початкової освіти об'єктивно вимагає різних методів навчання і різного рівня опрацювання різного матеріалу. Враховуючи це, слід збагачувати власний арсенал способів організації провідних видів діяльності учнів на уроці, впливати на мотивацію учіння, бачити наступність і перспективність у засвоєнні основних понять кожної теми.
Основними критеріями класифікації уроків іноземної мови в початкових класах є цілі уроків та ступінь сформованості навичок і вмінь. На цей час в методиці узвичаєно поділ уроків на два основних типи. Перший тип - уроки, що спрямовані на формування мовленнєвих навичок користування мовним матеріалом. На таких уроках має місце ознайомлення з новим мовним матеріалом та тренування з метою його використання в аудіюванні, говорінні, читанні та письмі. Проте тут може мати місце і практика на основі засвоєного матеріалу. Другий тип - це уроки, що спрямовані на розвиток мовленнєвих умінь. На уроках цього типу переваж практика в мовленнєвій діяльності.
    Хочу ознайомити вас із Системою методичних прийомів викладання іноземної мови, які я використовую у своїй роботі. Спостереження за процесом навчання по зоровим опорам показали, що вони дозволяють зробити мову учнів швидкою та логічною, підвищують граматичний рівень знань учнів, їх письмової мови, відпрацьовують в учнів стійке позитивне відношення до навчання, роблять знання вагомими, посилюють товариську взаємодопомогу, підвищують якість домашньої підготовки, зникає формалізм при оцінюванні знань учнів, вирішується проблема ліквідації прогалин у знаннях учнів.
Ця система роботи дозволяє вирішити проблеми, які актуальні для сучасної методики викладання іноземної мови:
1) навчання з допомогою зорових опор зв’язним висловлюванням і розповідям по навчальним темам і підтемам, а також читання з виділенням основного змісту прочитаного;
2) систематичне повторення (взаємоконтроль);
3) система оцінювання;
4) робота з попередження та ліквідації прогалин у знаннях.
Я продумую тексти монологічного мовлення, які  бажаю  почути від учнів у процесі чи в кінці своєї роботи над темою. Реальні висловлювання можуть відрізнятися від тих, які очікувалися, вони бувають різні по кількості речень, лексичному наповненню, кількості помилок, але основні віхи, які планувала  зберігаються. Я вибираю ключеві слова і словосполучення, цифри, дати, які мають важливе значення для змісту розповіді. Таким чином,я  визнача зорові опори, тобто мінімальні елементи конспекту. Потім  приступаю  до роз -положення опор в потрібній послідовності, роблю  необхідні упрощення і скорочення, конспект стає простим, бо  передаю  окремі ключеві слова простими малюнками чи умовними позначками.
По кожному опорному сигналу при розповіді учні складають одну чи більше фраз, тільки в окремих випадках декілька опорних сигналів можуть бути використані для побудови однієї і тієї ж фрази.
Групи зорових опор, об’єднані однією підтемою, виділяють в конспекті у виді «блоків».
Робота з опорним конспектом проводиться за таким планом:
1. Вчитель має коротко пояснити роботу з зоровою опорою.
2. Вивішує на дошці різнокольорову його копію – «опорний конспект».
3. Розповідає інформацію по зоровій опорі.
4. Клас говорить тільки ті фрази, де треба відпрацювати звука, лексичні та граматичні явища. Велика увага приділяється інтонації вчителя.
This is a school. And this is a classroom. This is a lamp. The lamp is white. This is a wall. The wall is white too. And this is a window. This is a blue wall. This is a desk. The deck is green. This is a picture. This is a picture too. And what is this? This isn’t a picture. This is a map.
Now I count from one to ten: one, two…
This is a blackboard. The blackboard is brown. What’s this? Oh, this is a duster (And this is a table). The table is brown. This is a chair. The chair is brown and blue. This is a desk. The desk is green too. This is a pencil-box. This is a black pencil. This is a blue pencil. This is a yellow pencil. And this is a red pencil.
This is a pen. This is a blue pen. This is a copy-book. It’s red. This is a seat. The seat is yellow.
5. Учитель робить розповідь другий раз.
6. Відповідає найсильніший учень.
Клас говорить за учнем.
7. Відповідають всі учні.
Таким чином, вчитель значно полегшує навчальний процес, оскільки підказує учням внутрішню схему висловлювання.

Навчання мовлення передбачає створення в учнів навички користуватися іноземною мовою і формування механізмів породження підготовленого мовлення. Навички і вміння непідготовленого мовлення, його спонтанність, темп розвиваються на основі діалогу, навички і вміння підготовленого мовлення з його ініціативністю, логічністю, послідовністю – на основі монологу.
Враховуючи те, що навчання непідготовленого мовлення вимагає великих зусиль учнів, я розробила зорові опори для керування мовною діяльністю на початковому етапі. Використовуючи їх,  виступаю  одночасно в ролі режисера, слухача і суфлера, залучаю  учнів до роботи, активізую  їх, зосереджую  їхню увагу, попереджаю  відхилення від теми, прогнозую  труднощі в змісті та мовні помилки. Разом зі мною учні опрацьовують мовні структури. В учнів також формуються мовні уміння, фонетичні та граматичні навички. Змістом мікродіалогу є відомості про себе, про своє життя, сім’ю, друзів, їхню роботу, інтереси, а також вираження свого ставлення до думки співрозмовника.
Оскільки мовна структура, яка повинна стати еталоном спілкування, не зразу утримується в пам’яті дитини, особливе значення мають спеціальні зорові опори, з допомогою яких учні жваво, емоційно, швидко реагують на репліку співрозмовника, уточнюють і аргументують свої відповіді, трансформують одну мовну структуру в іншу або складають діалоги за аналогією. Створення діалогу із складових частин, що їх учні формують на основі виробленого вміння реплікувати, тобто реагувати на репліку, на наш погляд, найефективніше на початковому етапі. Мета реплікування як прийому навчання в поєднанні з зоровими опорами – навчити учнів за мовним стимулом спонукаючої репліки швидко знаходити з комплексу відповідних реплік найбільш точну.
Спостереження показують, що на основі зорових опор учні за  8-10 хвилин складають 35 мікродіалогів, які включають близько 250 реплік-стимулів та реплік-реакцій. Використання зорових опор дає можливість утримувати увагу учнів, які починають вивчати іноземну мову, протягом порівняно довгого часу, що безумовно, сприяє розвитку їхньої пам’яті і формуванню практичних умінь та навичок.

У вітчизняній методиці викладання іноземної мови в початковій школі існують різні способи оптимізації навчальної діяльності в тому числі за допомогою гри.
Серед великої різноманітності ігор особливе місце займають буквені ігри (World Games). 

Немає коментарів:

Дописати коментар