Виступи на районних семінарах

Управлінське конструювання моделі інноваційної діяльності керівника ЗНЗ

     Державна національна програма «Освіта» має на меті формування громадянина – носія і творця національних цінностей,  загальнолюдських досягнень, здатного до самовизначення й самореалізації. Досягти цього неможливо без застосування в управлінні школою інтерактивних технологій, які ґрунтуються на діалозі, моделюванні ситуації вибору, вільного  обміну думками, забезпеченні вдосконалення творчої та інноваційної діяльності педагогів.
     Термін «педагогічна технологія»  застосовується до всіх видів педагогічної діяльності, отже, і термін «управлінська технологія», теж стосується всіх видів управлінської діяльності керівника.
     Під моделлю розуміють уявну або матеріальну систему, яка, відображаючи або відтворюючи об’єкт дослідження, може змінити його так,  що її вивчення дає нову інформацію про цей об’єкт.
     Через створення моделі управлінської діяльності здійснюється аналітичний опис системи управління, пояснюються причини її недостатньої ефективності, відбувається прогнозування нових умов системи управління, а також наслідків її впровадження, визначається еталон  для порівняння  чинної та попередньої систем управління, змістовно обґрунтовується проект реальної системи управління.
     Звичайно, універсальну модель внутрішньо-шкільного управління скопіювати неможливо, адже кожна школа має свій зміст і організацію навчально-виховного процесу, своє обличчя. Не викликає сумніву той факт, що пріоритетними в реформуванні шкільної освіти повинні стати не тільки мудрі рекомендації, а й прості істини, продиктовані життєвою доцільністю, народними традиціями, народною педагогікою.
     В нашій школі утвердилась своя модель управління, яка складається з таких структурних компонентів: ради школи, учнівського парламенту, загально шкільного батьківського комітету, педагогічної ради, зборів трудового колективу, методичної ради, психологічної служби.
     В управлінні школою беруть участь усі, хто працює й навчається в ній. У такий спосіб реалізується право вчителів, учнів, батьків на участь в управління, а саме управління школою стає менш адміністративним.
     Рішенням педагогічної ради створено методичну раду вчителів із метою допомоги учнівському самоврядуванню.
     Системне управління забезпечується взаємними діями персоналу школи. Окремими досягненнями всіх працівників розв’язується проблема психологічної сумісності персоналу.
     Центром уваги в управлінні школою є людина. Тому, як керівник школи, намагаюсь використовувати такі підходи до організації роботи з персоналом, що сприяють реалізації суб’єктності кожного працівника в його діяльності. Вважаю, що в умовах перебудови управління сучасним освітнім закладом особистий приклад керівника є найдієвішим.
     Так, з метою переконати вчителів - предметників застосовувати прогресивні навчальні технології адміністрація школи:
·        опрацювала інтерактивні методи навчання, перебуваючи на курсах підвищення кваліфікації;
·        постійно користується методичною літературою та вивчає матеріали про теоретичні основи управління, досвід використання прогресивних технологій навчання , виховання та управління в загальноосвітніх навчальних закладах України.
·        в своїй роботі використовує комп’ютер;
·        провели педагогічну раду-практикум «Інтерактивні технології в навчально-виховному процесі».
     Отже, в процесі управління школою приклад керівника чи іншого кваліфікованого вчителя може бути головним серед інших механізмів управління.
     В першу чергу, я маю це на увазі, організовуючи діяльність молодих учителів. В цьому навчальному році колектив поповнився учителькою української мови та літератури Півняк Н.П., вчителем історії та правознавства Півняком А.Ю., вчителем англійської мови Андруською М.А. Адміністрація школи намагається забезпечити оптимальний варіант для професійної реалізації молодого вчителя. Із числа досвідчених вчителів призначено наставників, які забезпечують входження молодого педагога в колектив, застерігають від помилок, сприяють їх самореалізації. Це легко й ефективно здійснюється в дружній, доброзичливій обстановці, бо ж молоді вчителі – випускники школи, які ще зі шкільної парти засвоїли уроки доброти і людяності.
     Серед освітніх технологій школи чільне місце займає педагогіка співпраці, результати якої залежать від вікової структури колективу. В школі працюють вчителі різного віку: молодь любить, сподівається, бореться; зрілий вік випробовує, досліджує й направляє; старість перевіряє й критикує. Педагогічний колектив нашої школи – унікальне поєднання молодості, мудрості і досвіду.
     Бути директором в колективі кваліфікованих співробітників  складно, але тільки з такими підлеглими можна вирішувати будь-які складні завдання, не боячись, що вони не виправдають сподівань.
    Здоровий мікроклімат у школі потребує від кожного працівника перегляду стереотипів у міжособистісному  спілкуванні, підвищення професійного рівня, удосконалення навичок взаємодії з іншими учасниками навчально-виховного процесу. Без цього жодна ідея не буде втілена, адже педагогічний колектив неоднорідний за фаховою майстерністю, віком, характерами працівників. До того ж, переважно жіночий, а жіночі  колективи, як нам відомо, більш емоційні, ситуативні, у них частіше виникають конфлікти.
     Вивчення, узагальнення й поширення передового педагогічного досвіду через залучення педагогів до виступів на семінарах, методоб’єднаннях, їх участь в педагогічних ярмарках, забезпечення педагогів методичною, предметною, довідковою літературою, передплата фахових газет і журналів, виявлення творчих учителів через анкетування, діагностику – все це головні складові інноваційної управлінської моделі нашої школи. Анкетування та діагностику педагогічних здібностей проводила психолог з 5-річним стажем роботи Дем’яненко Ю.О. Тест проводився анонімно. З 27 вителів нашої школи взяли участь 17. В результаті діагностування творчі  здібності розвинені дуже добре - в  10, середні – в 7 педпрацівників, низького рівня не виявив ніхто. Для подальшого розвитку педагогічних здібностей в ІІ семестрі для вчителів школи заплановано проведення циклу розвивальних занять «Педагогічне спілкування».
      Складна соціально-економічна ситуація змушує визначати пріоритетні аспекти в діяльності школи на певний період. На сучасному етапі розвитку вони є такими:
·        удосконалення моделі управління школою;
·        створення умов для навчання і виховання дітей, що живуть в мікрорайоні школи (учениця 8 класу Мельник Оксана зайняла І місце в районній олімпіаді з української мови та літератури, І місце в районному конкурсі знавців української мови імені Петра Яцика).  В даний час разом з вчителем Кравченко Н.О. готується до участі в обласних конкурсах.
·        підтримка й розвиток інновацій  в освіті;
·        приведення функцій управління школою у відповідність до завдань районного відділу освіти;
·        різнопланова робота з підвищення професійного рівня педагогічних кадрів.
     Ефективність управління діяльністю школи забезпечується системою чіткого планування та високим рівнем виконавської дисципліни. В основу планування роботи школи покладені державні нормативні документ про освіту.
     План роботи школи складається з урахуванням плану роботи відділу освіти райдержадміністрації, колегії та науково-методичної ради відділу освіти, рішень і рекомендацій серпневих  засідань методичних об’єднань  вчителів району,  досвіду роботи вчителів школи.
     Система  планування діяльності школи складається з:
·        перспективного плану;
·        річного плану;
·        місячного і тижневого плану роботи кожного спеціаліста;
·        тижневого й щоденного плану кожного з адміністраторів;
·        планів проведення окремих масових заходів;
·        планів засідань шкільних та районних методичних об’єднань.
     Трудова дисципліна – це правила поведінки людей у виробничому процесі. Ці правила в школі встановлюються правовими нормами, правилами внутрішнього трудового розпорядку, статутом школи, посадовими інструкціями, наказами й розпорядженнями директора. Вони спрямовані на забезпечення необхідної для школи поведінки персоналу.
     Наша школа активно працює над методичною проблемою «Впровадження елементів інноваційних технологій під час проведення уроків з метою підвищення якості навчально-виховного  процесу».

     

Немає коментарів:

Дописати коментар