Опис досвіду роботи

Опис досвіду роботи
вчительки англійської мови
Рокитянської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Борблик Наталії Василівни
Кожен учитель словесник робить свій внесок у педагогічну справу виховання молодого покоління. Кожен має свої методи роботи, свій стиль, своє бачення завдань уроку. Учитель на уроці повинен показати свій професіоналізм, глибоке знання предмета, свої переконання, повинен бути емоційним, самокритичним, витриманим.
Англійську мову я викладаю 24 роки, та все ж продовжую удосконалювати свої знання, адже час не стоїть на місці і вимагає нових підходів до вивчення іноземної мови. Хтось із великих людей сказав: «Не знаючи іноземної мови, ніколи не знатимеш рідної». І я вважаю, що це дійсно так, адже, вивчаючи іноземну мову, учні краще оволодівають рідною, поглиблюють свої знання про вже відомі їм явища.
Свої уроки намагаюсь проводити нестандартно, включаючи рольові ігри, конкурси, творчі завдання: зробити листівку-вітання, виготовити брошуру-путівник чи збірку рецептів, зробити художній переклад вірша. Змінюються види робіт, форми, але залишається високий темп, до якого діти вже звикли. Використовую інноваційні методи навчання, індивідуальний підхід. Завдання підбираю, враховуючи вікові особливості дітей, їх рівень інтелектуального розвитку. Намагаюсь працювати так, щоб кожен урок був не схожим на попередній. Звичайно, для цього шукаю нові форми і методи роботи. Часто використовую такі форми роботи , як урок-конференція, урок-зустріч, урок-КВК, урок-подорож, ставлю перед учнями проблемні ситуації і вимагаю їх негайного розв'язання. Кожна дитина – це особистість, вона прагне самовиразитись і показати на що вона здатна. Враховуючи це, я використовую такі рольові ігри, в яких діти можуть спробувати себе в ролі президента, актора, відомого спортсмена, лікаря, мандрівника, вчителя. Виступаючи в ролі вчителя, учень не тільки опитує своїх товаришів чи виправляє їх помилки, але й показує власні знання.
Під час вивчення граматики я широко використовую опорні таблиці. За допомогою цих таблиць учні самі виводять правило, підбирають приклади до нього. Ми пишемо диктанти, диктанти – переклади, диктанти із взаємоперевіркою, складаємо план до тексту, а потім переказуємо його, складаємо розповіді за поданим початком.
Діти на уроках розвивають не тільки монологічне мовлення, але й діалогічне, складаючи діалоги на запропоновану тему і розігруючи їх, ставлячи один одному запитання і відповідаючи на них.
Засвоєння лексичного матеріалу відбувається завдяки ілюстраціям, опису того чи іншого предмета, явища. Для кращого запам'ятовування нової лексики учні по декілька разів повторюють слова, складають з ними речення, записують фонетичну транскрипцію. Зараз особлива увага приділяється вивченню іноземної мови учнями молодшого шкільного віку. Вивчення її у цьому віці сприяє формуванню всебічно розвиненої, гармонійної особистості, розвиває мовні здібності дітей і забезпечує більш стійке засвоєння іноземної мови у подальшому навчанні.
Основний акцент у роботі з молодшими школярами я роблю на мимовільному запам'ятовуванні навчального матеріалу. Я використовую наочність, аудіозаписи. Діти люблять гратися і тому я часто звертаюсь до гри, яка сприяє засвоєнню ними мовленнєвого матеріалу. Школярі цього віку відрізняються імітативними здібностями і тому я використовую фізкультхвилинки, римовки, пісеньки, які можна відтворити в рухах. Деякі звуки ми вивчаємо за допомогою жестів, які дозволяють дітям краще запам'ятовувати їх артикуляцію. На уроках ми багато малюємо, бо це допомагає учням не тільки запам'ятовувати слова, але й розвивати творчу уяву.
Сучасне життя ставить нові завдання перед учнями, для розв'язання яких потрібні не лише знання, але й практичні навички та вміння. Саме тому завдання школи, а особливо уроку іноземної мови, надати учням можливість власноручно здобути необхідні навички і вміння, озброїти учнів практичними знаннями, необхідними для комунікації в іншомовному просторі.
Розвитку творчих здібностей учнів сприяють:
-     використання різноманітних засобів і прийомів роботи;
-     використання музики, яскравого кольорового унаочнення, роздавального та дидактичного матеріалів з творчим завданням;
-     організація парної і групової роботи;
-     створення      проблемних      ситуацій,      введення      елемента      новизни, несподіванки, сюрпризу;
-     упровадження проектної методики;
-     використання ігрових моментів, нестандартних форм організації уроку.
Організація роботи з розвитку творчих здібностей забезпечує гармонійне поєднання різних видів мовленнєвої діяльності, допомагає всім учням працювати дружно і ділитися своїми вмінням і досвідом. Організація роботи з розвитку творчих здібностей дітей буде ефективною за умови постійної ґрунтовної підготовки вчителя до уроків, створення сприятливого психологічного клімату на уроці.
У Державному стандарті зазначено, що вся система шкільної освіти в галузі іноземних мов має виробляти в учнів уміння іншомовного спілкування. Основною метою навчання іноземної мови в загальноосвітніх навчальних закладах є розвиток в учнів уміння використовувати мову як інструмент в діалозі культур і цивілізацій сучасного світу.
Я працюю над проблемою «Впровадження елементів інноваційних технологій під час проведення уроків з метою покращення навчального процесу».
Творчий підхід до вивчення іноземної мови надає школярам можливість висловити своє індивідуальне сприйняття тематичного матеріалу творчо, з допомогою:
-     малюнків;
-     складання віршів та оповідань;
-     тематичних проектів;
-     інтерв'ю, статтей для стіннівки;
-     ситуативних рольових замальовок;
-     літературних перекладів тощо.
Важливим вважаю навчити дитину працювати з навчальним матеріалом, заломлюючи його крізь призму власного творчого сприйняття і демонструючи це індивідуальне сприйняття в процесі спілкування з класом та учителем на уроці. Адже, за висловом М. Монтеня «мозок, гарно влаштований, вартий більшого, ніж мозок, добре наповнений».
Навчаючи учнів англійської мови, я використовую віршований переклад поетичних творів англійських та американських поетів. Цей аспект роботи виявився благодатним ґрунтом для підвищення інтересу учнів до оволодіння іноземною мовою та розвитку творчих літературних здібностей. Вірші на будь-якій мові є гарним засобом розвитку художнього смаку. Вірші різних поетів вводять дітей в світ прекрасного, спонукають замислитись над вічними питаннями і в деяких пробуджують бажання спробувати  себе в плані  поезії. Робота над літературними перекладами невеликих за обсягами віршованих творів або уривків великих творів сприяє виявленню поетичних нахилів учнів і їх розвитку, розвиває логічне та аналітичне мислення, поглиблює знання мови, що вивчається.
Особливим видом поетичної творчості дітей є такий різновид вірша як сенкан, який я часто використовую в своїй роботі. Дітям подобається працювати над сенканами, оскільки це не тільки легко, але й дозволяє розширити свій словниковий запас, розвиває творчу уяву.
Учням 7 класу, подобається працювати з портфоліо. Потрфоліо – це збірка творчих робіт з кожної теми, що вивчається і передбачає залучення їх творчого потенціалу та асоціативного мислення. Використання англійських прислів'їв та висловлювань відомих людей має свою позитивну сторону, оскільки школярі мають змогу погодитись чи ні з почутим, запропонувати власні аргументи.
Не можна не згадати про рольову гру. Адже саме її можна розглядати як один з найефективніших засобів формування та реалізації творчого потенціалу в навчанні іноземної мови, оскільки дуже легко відтворити ситуацію, коли кожен з її учасників не зможе «відмовчатися», невпевненим в собі учням легше висловитись «під маскою» дійової особи гри. Мета розігрування ситуації в ролях – визначити власне ставлення до конкретної ситуації, набути досвіду поведінки в подібній ситуації шляхом «гри», виконання «ролі», яка є близькою до реальної життєвої ситуації.
Також широко використовую в роботі інтерактивні техніки, які допомагають уникнути одноманітності на уроках і підтримати інтерес учнів.
Інтерактивна вправа «Мікрофон» використовується, як на етапі «мотивація», так і під час рефлексії. Ця вправа надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.
Веббінг – це метод побудови логічних структурованих зв'язків між явищами та подіями.
«Ажурна пилка». Цей метод дозволяє учням працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує учнів допомагати один одному «вчитися навчаючи».
У викладанні широко використовую метод проектів. Це один із найулюбленіших видів роботи школярів. Під час виконання проекту спілкування англійською мовою органічно поєднується з інтелектуально-емоційною діяльністю у формі гри, інтерв'ю тощо. Опановуючи культуру проектування дитина учиться творчо мислити, самостійно планувати дії, естетично оформляти роботу, а також удосконалює культуру міжособистісного спілкування. Починаючи роботу над проектом, я спочатку обговорюю з школярами коло питань, що входять до цього проекту, зміст і форми розв'язання проблеми.
Кожна людина володіє величезним запасом творчих сил. Тому саме творчий аспект в організації навчального матеріалу допомагає відкрити в моїх учнях закладене природою. Англійська мова, будучи засобом спілкування між людьми різних національностей, є невід'ємною частиною життя. Метою уроків англійської мови є розвиток потенціалу творчого начала наших дітей, а завдання учителя – вибрати підходящі напрями, форми і методи роботи для досягнення цієї мети.
Традиційними в нашій школі є тижні іноземної мови. В рамках тижнів проводяться заходи, присвячені творчості поетів і письменників англомовних країн, творчі конкурси, відзначення національних свят.

Немає коментарів:

Дописати коментар